Saturday, May 19, 2012

PART TIME AKA SIDE INCOME

Saya tahu ramai kawan-kawan di luar sana yang bekerja full time disamping membuat kerja part time jika ada kesempatan. Saya juga tidak terkecuali. Saya didedahkan dengan kerja part time nih sesudah selesai pengajian di UPM dulu. Masa tuh ada kekosongan untuk part time data entry di Motortrader.

Apa yang saya perlu lakukan hanyalah menaip description tentang model-model kereta yang hendak diiklankan di dalam majalah tersebut. Bayaran adalah sebanyak RM0.80/pc. Kalau cepat kita menaip banyaklah bayaran yang akan kita terima. Waktu kerja adalah setiap hari isnin selepas kerja full time. Normally we arrived there about 8.00pm. Masa tuh opis MTM beroperasi di Amcorp Mall PJ.Saya masih ingat masa tu Manager untuk Production kiteorg panggil Kak Noni. Dia agak kelakar orangnye dan bermulut Murai..heheh.. Yang tak bestnye kalau ada typo error upah akan ditolak mengikut mistake yang kita buat. Kalau tersalah taip perkataan tuh boleh la dimaapkan lagi. Tapi kalau dah tersalah taip Tel No..huh..saya pernah kena potong RM50 hengget sekaligus sebab tersalah taip Tel no. memang lepas insiden tuh saya merajuk tidak mahu pergi menaip lagi. Tapi selang beberapa issue saya datang balik sebab memerlukan wang tambahan..hehehe ;-)

Tapi, semenjak opis MTM berpindah ke Mid Valley and Management dia jadi semakin tak best saya decided untuk berhenti di situ sahaja. Kalau dah parking pon berhengget-hengget. Baik saya dok umah diam-dia saje. Tak berbaloi plak nak keje sane. Hahahaha..alasann.

Hujung tahun 2008 saya contact balik geng rapat saya di MTM. Katanya ada kosong lagi sorang untuk part time data entry di On The Road Magazine. Jadi for sure la saya org yang paling layak untuk memangku tugas tersebut..echeche..angkat bakul tak sudah-sudah. 1st day saya masuk saya tengok muka sorang-sorang. lah..kebyakkannya muka-muka yang saya kenal di MTM dulu. di OTR quiet better dari MTM..Upah pon lagi masyuk. Dengan keje hanya 4 hari sebulan  average side income saya adalah RM700.00 sebulan. Sape nak bagi kalau dok diam-diam saje kat umah kan. Geng2 pon best2 + kepala gila2. Cuma yang letihnye sebab kena kerja sampai lewat pagi.

See..Model kereta yang sama tapi dari majalah yang berlainan. Design pon lebih kurang sama jek sebab designer dia dulu datang dari MTM jugekkkk..

Unfortunately, Panas tidak hingga ke petang, rupanya hujan di tengahari. OTR mengalami masalah dalaman dan kami part time data entry tidak diperlukan lagi. Tapi saya sempat juga berkhidmat selama 2 tahun lebih di sana. Jadi apakah yang saya buat sekarang?????? Disebabkan gaji saya nih idok ler besar dan di tambah dengan ahli kelab baru yang cilik bernama Adam Isyraff, jadi saya masih memerlukan pendapatan tambahan. Alhamdulillah saya diperkenalkan dengan 1 Bisnes oleh pemilik blog ini Kak Sue . Ini bukan bisnes jual-beli yek..ini adalah kerja sebagai respondent untuk Research Company. Apa yang perlu saya lakukan hanyalah perlu memenuhi kriteria2 yang diperlukan dan menghadirkan diri untuk sesi perbincangan atau temubual yang hanya berlansung selama 1.5 ke 2 jam sahaja. Bergantung kepada bayaran. Disamping duduk berceloteh dan menyuarakan pendapat, saya boleh melantak juadah yang turut disajikan. hahaha. Token yang diberi dari RM100.00 keatas. Tapi paling byk saya dapat pon RM180.00 untuk sesi perbincangan. Bukan susah pon just buang air liur dapat RM. Sape nak bagi kalau dok diam2 jek kat umah. Dan kalau bernasib baik boleh pegi untuk 2 sesi perbincangan dalam 1 bulan. Okey kan..


2 comments:

  1. selagi bdk cilik tu kecil, sila kerja kuat...hihi


    eh, keje apa tu...dok tg mlm leh keje part time x???

    ReplyDelete
  2. Tg Malim ulu sangat...hahahahaha..kalo KL nih kena rajin ja..sume boleh buat duit...project seterusnya tunggu next entry yek..

    ReplyDelete